علائم خرابی سرپلوس و سرگیربکس (مشعلی)
نشانههای خرابی سرپلوس و گیربکس: راهنمای جامع عیبیابی صدای خودرو
یکی از مهمترین بخشهای خودرو که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخها را بر عهده دارد، سیستم انتقال قدرت است که شامل گیربکس و پلوسها میشود. هرگونه خرابی در این قطعات میتواند باعث لرزش، صداهای غیرعادی و مشکلات جدی در رانندگی شود. تشخیص به موقع علائم خرابی، کلید جلوگیری از هزینههای سنگین تعمیر است.
علائم خرابی سرپلوس (CV Joint)
سرپلوس (یا مفصل CV) قطعهای در انتهای پلوس است که حرکت چرخشی را به چرخها منتقل میکند. از آنجایی که این قطعه در هنگام پیچیدن خودرو تحت فشار زیادی قرار میگیرد، خرابی آن معمولاً با صداهای خاصی همراه است.
-
صدای "تقتق" هنگام دور زدن: این واضحترین نشانه خرابی سرپلوس است. اگر هنگام دور زدن به چپ یا راست، صدای تقتق یا کلیک از سمت چرخهای جلو میشنوید، احتمالاً سرپلوس آن سمت خراب شده است. این صدا با افزایش سرعت و شدت پیچیدن بیشتر میشود.
-
لرزش خودرو در حین حرکت: اگر هنگام شتابگیری یا در سرعتهای بالا لرزشهایی را در بدنه یا فرمان خودرو احساس میکنید، ممکن است به دلیل خرابی سرپلوس باشد. این لرزشها به دلیل عدم تعادل در چرخش پلوس ایجاد میشوند.
-
نشت گریس: دور سرپلوس یک گردگیر پلاستیکی یا لاستیکی قرار دارد که از آن در برابر آلودگیها محافظت کرده و گریس را درون آن نگه میدارد. اگر این گردگیر پاره شود، گریس به بیرون نشت کرده و سرپلوس خشک و فرسوده میشود که در نهایت منجر به خرابی کامل آن خواهد شد.
علائم خرابی گیربکس (Gearbox)
گیربکس (جعبهدنده) وظیفه تنظیم قدرت و گشتاور موتور را بر عهده دارد تا خودرو بتواند با سرعتهای مختلف حرکت کند. علائم خرابی گیربکس، بسته به نوع آن (دستی یا اتوماتیک) متفاوت است.
-
سخت جا رفتن یا بیرون پریدن دنده (گیربکس دستی): اگر برای جا انداختن دندهها با مشکل مواجه هستید یا دنده در حین حرکت به صورت ناگهانی بیرون میپرد، ممکن است مشکل از دیسک و صفحه، ماهک یا دندهبرنجیهای گیربکس باشد.
-
تقه زدن یا لغزش دنده (گیربکس اتوماتیک): در گیربکس اتوماتیک، اگر هنگام تعویض دنده تقهای احساس میکنید یا خودرو بدون دلیل مشخصی دنده را عوض میکند و دور موتور بالا میرود، احتمالاً گیربکس دچار مشکل شده است.
-
صداهای غیرعادی: هرگونه صدای وزوز، زوزه یا غرش از سمت گیربکس، به خصوص در حالت خلاص (خلاص در گیربکس دستی یا پارک در گیربکس اتوماتیک)، میتواند نشانه فرسودگی قطعات داخلی یا کمبود واسکازین (روغن گیربکس) باشد.
-
نشت روغن گیربکس: وجود لکههای قرمز (در گیربکس اتوماتیک) یا قهوهای تیره (در گیربکس دستی) زیر خودرو نشانه نشت روغن گیربکس است. رانندگی با واسکازین کم میتواند به سرعت گیربکس را از بین ببرد.
برای جلوگیری از آسیبهای جدی به خودرو، به محض مشاهده هر یک از این علائم، خودروی خود را به یک مکانیک متخصص نشان دهید. در فروشگاه میرزایدک میتوانید انواع لوازم یدکی مرتبط با سیستم انتقال قدرت، از جمله سرپلوس و مشعلی و قطعات گیربکس را با تضمین اصالت و کیفیت تهیه نمایید.